torsdag 26 maj 2011

En fantastisk vaniljolja!

Ny blogg = nya bilder! Äntligen..

Jag vill inleda den här nya bloggen med inspiration från naturen! Här kommer ett fantastiskt recept på en vaniljolja. Inspirerad från boken "Lisens Örtspa". Boken finns att köpa i Ecodeas webshop..



Så här gjorde jag..

Jag delade vaniljstången på både längden och bredden.. (Jag öppnade alltså upp stången så att fröna kom fram). Lägg den delade vaniljstången med fröerna i en glasburk och häll på en ekologisk olja. Jag valde en tistelolja som inte doftar så mycket i sig själv och som är en av min a favoritoljor. Skruva på ett lock och låt burken stå i ett ljust men inte allför varmt fönster i två veckor. Sila oljan och avnjut en fantastisk kroppsolja!

Alla ni som kan det här med rawfood och nyttig mat.. Kan inte man inte hitta på en dessert med denna oljan? Några förslag?

Kram // Linda

4 kommentarer:

  1. Jag har inte smakat tistelolja, men jag kan tänka att man skulle kunna ha oljan som smaksättning i olika goda bollar som man vill ha vaniljsmak på eller i choklad- eller bärmousser eller smoothies eller kanske bara ringla lite över frukt och bär?

    Bloggen blev jättefin, tycker jag! Det jag har kommit på att jag saknar är länk till webbutiken. :-)
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Tack snälla! Ja just det.. ska klura på en länk till webshoppen..
    Tistelaolja smakar fantastiskt! Lite nötaktig smak. Att bara ringla vaniljoljan över bär kan nog bli riktigt gott. Lovar att testa detta när oljan blir färdig. Kram // Linda

    SvaraRadera
  3. Åh, låter som en härlig olja! Provar nog att göra den med raps- och mandelolja, en härlig kombo jag ofta masserar barnen med. Må så gott!

    SvaraRadera
  4. Elena.. Ja, visst gör det! Det bästa med denna olja är ju att man kan ändra receptet efter eget tycke precis som du tänker göra.. =) Kram / Linda

    SvaraRadera