måndag 13 juni 2011

Viktiga val..

(Bild lånad från Expressen/Gt)


Såg en artikel i Expressen/GT om gifter i grönsaker och frukt. Om man ska tro på den listan så är det skrämmande många nyttigheter som innehåller höga halter av pesticider. Några visste jag om sedan tidigare.. Jag har t.ex. slutat köpa vindruvor och handlar bara ekologiska bananer och äpplen. Jordgubbar och potatis innehåller mycket bekämpnings-medel enligt listan medans avokado och vattenmelon är ett säkrare köp.

Jag kommer definitivt att tänka på detta då jag handlar nästa gång.. Artikeln ger följande rekomendationer när man ska handla.
  • Första hand - Ekologiskt val
  • Andra hand - Svenska tillverkare
  • Tredje hand - Varor från EU-länder
Hur gör ni? Vilka frukter och grönsaker köper ni? Vilka köper ni inte?

Hoppas att ni har en underbar dag? Kram / Linda

2 kommentarer:

  1. Både vindruvor och jordgubbar finns ekologiska. Vindruvorna har jag iof inte fått tag på på ett par veckor, så de kanske är slut för säsongen.
    Ett tips till alla läsare är att fråga i er affär om det är något ni saknar inom ekologiskt frukt och grönt, för många gånger kan man få hem det till dagen efter.

    För övrigt smakar ju de ekologiska bananerna såå mycket bättre! Jag kan inte köpa andra nu för tiden.

    /Ylva

    SvaraRadera
  2. Oj vad bra information!! Tusen tack! Skall självklart fråga i affären nästa gång..
    Håller med om bananerna! Supergott med ekobananer! Kram //Linda

    SvaraRadera