måndag 18 juli 2011

Sommar...

Vi är nu hemkomna från en fantastisk semestertripp till Luleå! Såå skönt att bara få byta miljö ett tag.. Även i år besökte vi det fantastiska naturparadiset Storforsen. Rekomenderas varmt om ni någon gång åker norrut. Här nedan ser ni min store son i full färd med att upptäcka och hitta bästa rutsckanan av sten..




Kopierar in ett inlägg om sol från förra bloggen.. Som en liten påminnelse om att solens strålar ÄR viktiga! :-)

D-dropparna som vi mammor och pappor får till våra barn på BVC innehåller bl.a ett ämne som heter butylhydroxianisol. Det är ett konserveringsmedel som misstänks orsaka allergier, vara hudirritant och anses vara cancerframkallande! Vad håller vi på med?? Ger vi våra barn detta? Läs mer på Zara Öbergs blogg… Hon har även med en länk om butylhydroxianisol. Mina barn har fått dessa droppar! Lyckligtvis så har jag nog bara gett dem dropparna varannan dag bara för att jag är sååå himla glömsk..


Andra källor till D-vitamin är bland annat solen. Zara skriver så här på sin blogg: “Vår ljusa hy har kommit de senaste 20.000 åren och beror till stor del på att det är främjande för just D-vitaminproduktion och en ljushyad person bildar lika mycket D-vitamin på 20 minuter som en mörkhyad gör på 120 minuter (dvs 6 gånger snabbare). Om du smörjer in dig med solkräm, så minskar effekten med hela 95%, vilket alltså är oerhört illa för de som är inomhus mycket, som har mycket kläder och dessutom smörjer in sig. Minst 30 minuter i solen, under lunchtid är en daglig rekommendation, men som sagt… inte mera än så.”

Jag tycker också det är viktigt att välja bort de solskyddsprodukter som säljs på apotek och vanliga affärer som kan innehålla nanopartiklar, petrokemiska restprodukter och hormonstörande konserveringsmedel.. Eftersom det numera finns fantastiska solskyddskrämer utan alla dessa ämnen. Läs innehållsförteckningen på produkten innan ni handlar!

Summering.. Var inte rädda för solen!! Sola max 30 minuter utan skydd och använd kläder eller ekologiskt solkyddskräm resten av dagen! Solarium är ingen alternativ alls. Solarium gör huden oelastisk, huden åldras för tidigt och kan bidra till cancerutveckling. Solskyddskrämer hittar ni i Ecodeas webshop…

Har ni funderat på innehållet i D-dropparna?? Har ni gett dem till era barn?

Önskar er alla en fortsatt trevlig somma
Kram // Linda





2 kommentarer:

  1. När jag läser det här är jag glad att jag varit väldigt glömsk med dom dropparna. Minstingen fick nog vid max 10 tillfällen. Nu försöker jag bara se till att de kommer ut varje dag oavsett väder.

    SvaraRadera
  2. Hej Jenny! Ja, visst är det skrämmande! Du verkar vara en mycket klok och ansvarfull mor! Det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder.. eller var det inte så man sa förr (och kanske nu också) ?? Kram på dig!

    SvaraRadera