tisdag 9 augusti 2011

Busenkelt fotbad!

Kände att jag behövde pyssla om mina fötter så kvällens höjdpunkt igår blev ett fotbad med mycket få ingredienser.. Underbart! Nu är fötterna som nya igen :-)

Superenkelt recept på fotbad

  • 1 msk bakpulver
  • 1 till 2 msk havssalt
  • några rödklöverblommor ( jag plockade 6 st )




Rödklöver (Trifolium pratense) har många fina egenskaper. Den är mest känd för att vara sårläkande. Bra till hudbesvär som eksem och psoriasis. Verkar sammandragande. Avsvalnat te av rödklöver kan användas till sårrengöring och desinfektering av sår och inflammerad hud. Kompresser och omslag på rödklöver sägs även påskynda läkningen av brännsår och solsveda.
Invärtes sägs blomman lindra vid bronkit, heshet, hosta samt vid dålig matsmältning. Färska späda skott kan blandas i sallader eller soppor.

Jag gjorde ett te av blommorna som jag sedan hällde i fotbadet. Blommorna fick dra i hett vatten i 10 minuter. Detta örtvatten kan givetvis användas som ansiktsvatten eller drickas som te om man så önskar.

Är det någon som har testat? Använder ni någon annan blomma i era hudvårdsrutiner? Vill gärna höra era bästa tips..!

Take Care! Kram / Linda

4 kommentarer:

  1. Vad intressant, det där fotbadet måste jag testa att göra någon dag. Jag hade ingen aning om att rödklöver hade så många användningsområden.

    För några dagar sedan gjorde jag en hårinpackning med ringblomma och honung, jag hittade receptet i Lisens Örtspa och håret blev verkligen mjukt av det. :)

    SvaraRadera
  2. Rödklöver är en jätteintressant växt tycker jag.. Lätt att hitta också! :-)

    Det låter som en härlig hårinpackning! Hade du något mer i? Kram / Linda

    SvaraRadera
  3. Jag hade inte i något mer än honung och ringblomma,så inpackningen var väldigt enkel att röra ihop. :)

    SvaraRadera
  4. Det var lätt! Bra tips! Kram / Linda

    SvaraRadera