onsdag 17 augusti 2011

Naturlig ekologisk hårvård..

Har fått flera frågor om naturliga och ekologiska hårvårdstips från er läsare.. Så dagens blogginlägg tillängnar jag håret :-)

Jag har mörkt självlockigt ganska grovt hår. Sedan jag gick över till ekologiska shampon så har mitt hår blivit ännu mer lockigt. Då menar jag inte lite lockigt.. Utan stylingprodukter, inpackningar, hårsnoddar och platttång så är mitt hår alldeles för lockigt, burrigt och motsträvigt! Ja, det står platttång.. :-) Jag vet.. det är det värsta för håret men jag kan verkligen inte leva utan den! Jag försöker använda den så lite som möjligt, jag lovar..! :-)

Varför har mitt hår blivit lockigare? Först och främst för att jag har gått över till ekologiska stylingprodukter. Dessa produkter är fria från silikoner som lägger sig som en hinna på hårstrået och är mycket svårt att tvätta bort. Silikoner har till uppgift att göra håret glänsande och vackert. Det döljer det skadade och trötta håret mycket bra. Håret blir "tyngre" och fullpreparerat med silikoner på ytan. Men under silikonerna finns fortfarande ett skadat och trött hår. Som i sin tur kan bero på vitamin- och mineralobalans, användande av platttång, sjukdom, stress, slarvigt ursköljt hår.

Undvik därför silikoner i hud- och hårvård. Du kan känna igen silikoner på innehållsförteckningen med att de oftast slutar på -cone eller -xane. Här kommer några silikoner du bör undvika..
  • Dimethicone
  • Amodimethicone
  • Cyclomethicone
  • Phenyl Trimethicone
  • Polysilicone-9
  • pentasiloxane
  • Cyclohexasiloxane
  • Dimethiconol
  • Dimethicone copolyol

Endel människor använder sig av balsammetoden som går ut på att tillföra håret fukt och näring. Då använder man minimalt med shampo på grund av dess uttorkande effekt. Balsam eller sköljvatten med äppelcidervinäger används varannan dag medans shampo används varannan vecka. Inpackningar med ägg, honung och olivolja avänds varje vecka.

Vill man använda shampo skall man se till att de inte innehåller Sodium Lauryl Sulfate, Sodium Laureth Sulfate, Ammonium Lauryl Sulfate eller Ammonium Laureth Sulfate och så en hel del namn till... En bra checklista för er som vill granska era produkter närmare hittar ni här..



Och så till mina bästa tips på naturliga / ekologiska hårvårdsrutiner:


Klipp håret ofta
  • Boka hos frisören i tid. Försök att klippa topparna på håret så ofta som möjligt. Det förhindrar kluvna torra toppar som gör att håret ser risigt ut.
 
Inpackning till håret
  • Ekologisk kokosolja/kokosfett.  Kokosfett är otroligt nyttigt både invärtes och utvärtes.. Den är bl.a antibakteriell och svampdödande. Gör huden mjuk och kan förhindra rynkbildning. Mycket bra vid torr hy, eksem och psoriasis. Anses även stärka håret, minska klåda/torrhet i hårbotten samt motverka mjällbildning. Kamma i kokosoljan med fingrarna och låt gärna sitta i minst en timme. Passa gärna på att göra lite hårbottenmassage på dig själv eller be gubben/gumman.. 
  • Ägginpackning. Blanda 1 ägg, 1 msk honung och en msk olivolja. Fördela i håret och låt gärna verka minst en timme. Passa gärna på att göra lite hårbottenmassage på dig själv eller be gubben/gumman..
  • Avokadoinpackning. Mixa en halv avokado, 1/2 dl kesella + några blad från citronmeliss. Passa gärna på att göra lite hårbottenmassage på dig själv eller be gubben/gumman..

Neutraliserande sköljvatten
  • Äppelcidervinäger. Äppelcidervinägern neutraliserar hårbotten efter shamponeringen. Kan förhindra mjällbildning, verkar klådstillande och gör håret glänsande vackert. Dosera 1 msk äppelcidervinäger till en liter ljummet/svalt vatten. Häll blandningen över håret när du är färdig med shampo/balsam. Skölj inte ur..
  • Örtvatten. Tag 2 msk timjan och 2 msk rosmarin och lägg i en skål/karaff, häll över kokande vatten och låt dra i 10 minuter. Häll avsvalnad blandning över håret när du är färdigt med shampo/balsam. Skölj inte ur..
Ekologiska shampon
  • Använd enbart ekologiska shampon. Se till att du använder ett ekologiskt shampo om du inte väljer att använda balsammetoden. Självklart skall man använda ekologiskt balsam som t.ex Dermanord / Maria Åkerbergs balsam Fennel & Rosemary.

Kalldusch
  • Duscha svalt. Försök att duscha så svalt du bara kan.. Det drar ihop porerna och minskar risken för fett hår. Var noga med att skölja ur allt shampo.

Stressa mindre
  • Minska stressen. Försök att dra ned på tempot lite. Lägg dig på spikmattan, gå en promenad, lägg dig i soffan och läs en bok, ta ett bad med dina barn.. Gör inte allt på en gång och försök att inte ta in all information. Måste vi se på nyheterna varje dag? Måste vi gnälla på vår närmaste om småsaker i hemmet? Min poäng är.. Försök att hitta någonting som du gör bara för din skull. Någonting litet varje dag! Det kan hjälpa oss att hålla borta problem med stress på lång sikt..


En liten fundering.. Jag vet att det finns något som heter hårmineralanalys.. Jag har aldrig testat men är verkligen nyfiken på detta! Är det någon av er som har testat?

Och har ni några bra tips eller idéer om naturlig / ekologisk hårvård får ni GÄRNA dela med er med en liten fin kommentar..! Kram / Linda







14 kommentarer:

  1. Tack för alla underbara tips! Skall testa ägginpackningen redan ikväll! Jag har också hört talas om håranalysen. Tror det är ganska dyrt dock men bra sätt att hålla koll på hur kroppen mår. /Angelica

    SvaraRadera
  2. Mycket bra inlägg! En fråga. Hur lång tid tog det innan ditt hår blev lockigare? mvh Maria

    SvaraRadera
  3. Mitt hår blev också blev lockigare och glansigare efter jag använt ekologiskt schampo ett tag. Jag tror att man kan se resultat ganska fort, men det beror på om man hittar rätt schampo. Jag fick leta ett tag innan jag hittade det som passade mig.

    SvaraRadera
  4. Vad spännande! Mitt hår har också blivit väldigt mycket lockigare men jag gissade att det berodde på klippningen. Men då är det antagligen schampot som ligger bakom.

    SvaraRadera
  5. Tack för alla söta kommentarer! Vad roligt att höra att vi är fler som upplever detta "fenomen" :-) Kram

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Tack för en inspirerande blogg! jag har kört no poo ett tag och kör med balsammetoden för håret. Men jag har tyvärr inte tyckt att det blivit så mkt bättre än.
    Jag har också naturligt lockigt hår så jag undrar om du använder dig av de Dermanords produkter som du säljer? Vilka använder du då för att få finare lockar?

    SvaraRadera
  7. yael.. Tack snälla! Jag blandar faktiskt lite och testar.. Ibland med Dermanords Energy shampo. Ibland med rasullera. http://www.ecodea.se/webshop/ekomixen-blandade-hudvårdsmärken-5933205 Ibland med John Masters Organics som jag har i butiken men inte hunnit lägga ut i webshoppen än.. Låter håret självtorka och lägger i skum från EcoCosmetics http://www.ecodea.se/webshop/eco-cosmetics-2628262
    Eller hårgelé från Dermanord http://www.ecodea.se/webshop/dermanord/hårvård-1804862. Inpackning med kokosolja/fett är också helt fantastiskt bra!! Lycka till!

    SvaraRadera
  8. Tack för svaret! Ska testa dessa så småningom. Jag undrar om du kan hjälpa mig lite till?
    Nu efter 11 månaders amning och efter att ha tappat mkt hår, har jag inte mitt fylliga lockiga hår längre utan, tunnare, endast vågigt hår. Jag slutade med poo-produkter i november och har som sagt provat balsammetoden med lite olika balsam.
    Just nu blir mitt hår antingen nertyngt av oljor eller väldigt frissigt.
    Jag funderar på om balsammetoden inte passar mig och kanske istället ska prova ett ekologiskt, sls-fritt schampo.
    Skulle du rekommendera att börja med dessa ovan nämnda? Eller har du ngt annat tips?
    Ursäkta om jag ställer för många frågor, men det är lite svårt nu när jag inte kan fråga min vanliga frisör :)
    Kram och tack igen!!

    SvaraRadera
  9. yael.. Amning är känt för att göra håret risigt och annorlunda. Se till att du äter kosttillskott varje dag. Jätteviktigt eftersom din bebis tar den näring den behöver. Förstår att du är kluven.. Jag har bara testat någon gång med noopoo och har inte varit stormförjust. Kanske att du kan kombinera? Varannan gång? Testa med att använda Dermanords Energy shampo en gång i veckan. Vilka balsam använder du? Läser du innehållsförteckningen? Använder du andra stylingprodukter? Kram

    SvaraRadera
  10. Hej igen! Man kan säga att du också kör no poo. No poo innebär att man inte använder de ingredienser och kemikalier du listat under Big nono. Mer eller mindre strikt. Det betyder inte att man måste tvätta med ägg eller likn.
    Jag tvättar bara 1 gång/v. Men jag ska nog testa med ett sls-fritt schampo. Testar nog den du nämner ovan.
    Har använt Neutral och Coopextra som tvättbalsam (godkända enligt balsammetoden) och Jessicurl som vårdande balsam.
    Har nu köpt ett vårdande balsam från Lavera (kommer inte ihåg ifall de är ekologiska).
    Provar också stylingprodukter från Jessicurl (guldlocken.se) och provat Kinky Curly Curling Custard (tyckte jag var sådär...).
    Håret beter ju sig förstås annorlunda när man slutar med silikoner och mineraloljor och sls. Dessutom så är ju håret påverkat av amning och håravfall. Så det är svårt att veta hur mitt hår "egentligen" är...
    Jag äter kosttilskott: både d-vitamin, ekologiskt tillskott från Elli's ekologiska (Baby and me trimester 111) men den är väldigt dyr och jag tar inte 4 tabletter utan 2 om dan (för att dryga ut den lite). Sen tar jag lite annat också: probiotika, c-vit.
    Har du något bra tips på heltäckande kosttilskott?

    Tusen tusen tack för dina svar och din hjälp. Blir lite vilsen av allt... :)

    SvaraRadera
  11. yael.. Hej! Jag förstår dig. Det är mycket nytt att fundera på :-)
    Där ser man.. Man lär sig nåt nytt varje dag. Jag har uppfattat no poo som att man inte får använda shampo alls.
    Tror det är jättebra om du går över till ekologisk hårvård. Varken Neutral eller Coopextra är så bra. Coopextras balsam innehåller peg-7. PEG, är en förkortning av polyetylenglykol (polyethylen glycol). Framställs med hjälp av etylenoxid, ett välkänt cancerogent ämne. PEG-föreningar oxideras lätt i kontakt med luft och kan då bilda formaldehyd, se ovan. Detta gäller alla PEG-xxx
    Känns inte så bra med balsammetoden rekomendationer om jag ska vara ärlig. Även tveksamt om dina stylingprodukter är okej.. Behöver läsa innehållsförteckningen.
    Kosttillskott. Låter som ett bra kosttillskott.
    Men jag har billigare alternativ i min webshop. nypon pulver + nässelpulver. http://www.ecodea.se/webshop/vitalvaror-2443810
    Bra att du äter probiotika och d-vitamin! :-) Se även till att få i dig en till två matskedar kallpressad vegetabilisk olja per dag.

    Roligt att kunna hjälpa till! :-) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. JO, det finns en no poogrupp på facebook där allt diskuteras och där är man med om man vill undvika kemikalier. Så folk använder alla sorters olika metoder, både köpta och hemmagjorda, mest utan schampo men också sls-fria schampon.
      Jag har förstått att det finns fler saker som inte är bra för kroppen och undrat över dessa PEG ämnen. Usch, det känns ju inte alls bra.
      Så jag ska nog testa ett av dina schampon och se om mitt hår blir bättre. Då vet jag i alla fall att jag inte använder nåt som innehåller ämnena ovan...
      Jo, glömde nämna att hela familjen tar Ledins hälsodryck varje morgon. det har vi gjort en längre tid och alla har varit friskare. Tror den klassas som superfood och då får man ju i sig väldigt mkt bra näringsämnen. Undrar om det räcker med Ledins eller om jag bör komplettera med dina pulver. Men det blir väldigt många pulver och det känns som jag börjar ha lite väl många kosttillskott :)
      Kram!

      Radera
  12. Du har full koll på kosttillskott låter det som.. Men lägg gärna till olja som jag skrev om. När du ammat färdigt kan du köra en kur med ph-kalk för att neutralisera kroppen. Finns också i min webshop. Nypon och nässelpulver är istället för Ellis ekologiska som du tar... Kram

    SvaraRadera