torsdag 22 september 2011

Att dom orkar..

Vad trött jag blir! På Aftonbladet idag kan man läsa en artikel om höstförkylningar. Den handlar enbart om att huskurer inte fungerar när man åker på en förkylning. Undra om dom någonsin har testat själva? Kanske hade varit något för Aftonbladets reportrar.. Att verkligen testa själva när dom blir förkylda och sedan skriva om det.

Min åsikt är att de visst kan fungera. Eftersom vi idag missbrukar antibiotika så har många bakterier blivit multiresistenta. Då är det väl verkligen på sin plats att testa huskurer? Efter en sådan artikel kan man lätt bli likgiltig. Inget antibiotika och inga huskurer hjälper oss när vi blir sjuka. Är det verkligen så?

Jag tror att man blir snabbare frisk om man ger huskurerna en chans först. Blir man sämre så bör man självklart uppsöka läkare. Sen tror jag att man håller sig mer frisk om man äter allsidigt och intar vitalvaror hela tiden. Vad tror ni?

Mina bästa huskurstips vid förkylning och halsont..

  • Gurgla äppelcidervinäger flera gånger om dagen (1 msk i ett glas vatten)
  • Hackad vitlök i ett gott örtté
  • 1 tsk propolishonung tre gånger om dagen
  • Extra intag av c-vitamin
  • Sov så mycket du bara kan
  • Undvik febernedsättande medicin så länge det bara går. (Feber är bra, det tar död på bakterierna)

Har ni några superduper tips? Kram / Linda

7 kommentarer:

  1. -honung och varm vinbärssaft
    -om magont är blåbärssoppa heller bärsoppa min räddning
    -det finns ett naturpreparat som heter esberitox som hjälper mot förkylning (http://www.naturalhealthyconcepts.com/esberitox-echinacea-ET100-p-enzymatic-therapy.html) och Echinaforce-droppar i te heller varm saft hjälper också(http://www.vitapost.se/sv/artiklar/echinaforce-droppar-100-ml.html)

    SvaraRadera
  2. Cat.. Tack för tipsen! Kul att vi är fler som tror på "huskurer"!

    SvaraRadera
  3. Absolut! mycket medecin bygger dessutom på ingredienser som utvunnits från naturen, men det "glömmer" läkarna och farmaceuterna snabbt då det gäller pengar :-(

    SvaraRadera
  4. Mitt bästa tips är att redan när folk i omgivningen blir sjuka att använda aromaoljor. Jag blev tidigare förkyld väldigt ofta men nu när jag använder mig av olika aromaoljor så blir jag inte sjuk lika ofta. Aromaoljor är antibakteriella och antivirala. Toppen!

    /Bitte

    SvaraRadera
  5. Cat.. Instämmer helt med dig!
    Bitte.. Ja just det! Bra tips!Tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera
  6. Jag brukar lägga några skivor färsk ingefära i en mugg och sen hälla på kokande vatten. Låt stå en stund och dra och tillsätt sedan honung (gärna Manukahonung) när det svalnat lite. Drick så ofta du känner för det. Tillsätt inte honungen med en gång när vattnet fortfarande är kokhett för då försvinner honungens antiseptiska egenskaper.
    Hjälper jättebra mot halsont och ingefära är bra även mot andra förkylningssymtom.

    SvaraRadera
  7. Lotta.. Tack snälla för tipset! Måste testas..

    SvaraRadera