onsdag 14 september 2011

Dammråttorna i barnrummet..

Har funderat mycket på det här med barnens leksaker.. Dom har alldeles för många! Och de har alldeles för många tillverkade av plast! Hur gör man för att på smidigaste sätt minska på antalet? Skall jag städa undan när de inte ser eller skall barnen vara med? Jag tror att min kille på 6 år är redo för en diskussion om leksaker och kan säkert tänka sig att ge bort några. Men den lille på tre år blir det nog värre med..

Läste en artikel på Aftonbladet om dammråttor.. De kan innehålla höga halter av ftalater, bisfenol A, bly med flera..

Många av dessa ämnen är hormonstörande och/eller cancer-framkallande. Kemikalierna i dammråttorna kommer från madrasser, täcken och sängkläder men även från möbler och leksaker som finns i rummet. Det blir lite jobbigt att tänka på sådant här. Vad kan jag göra för att ändra på detta? Jag kan städa med ekologiska rengöringsprodukter. Byta ut sängar, sängkläder till ekologiska produkter. Köpa ekologiska leksaker.

Men jag har inte råd att byta ut barnens sängar och sängkläder till ekologiska alternativ! Jag har heller inte råd att byta ut deras leksaker..

Grubblar en stund och bestämmer så här..
  • Dammsuga oftare
  • Städa med ekologiska rengöringsprodukter
  • Vädra
  • Slänga/ge bort lite av barnens leksaker
  • Inte köpa nya sängkläder eller säng i nuläget. Det får duga med de begagnade sängar och vältvättade sängkläder som dom har.

Hur gör ni? Köper ni ekologiska sängkläder och leksaker? Har ni någon välinvesterad ekologisk leksak som ni kan tipsa oss om? Kram / Linda

1 kommentar:

  1. Bra inlägg! Verkligen en tankeställare. Men jag tror att det är svårt att ställa om helt. Barnen och vi vuxna är vana att ha alla leksaker omkring oss och skulle jag tänka för mycket på detta så skulle jag må jättedåligt. Sen tror jag att vi köper för mycket till våra barn. Dom behöver absolut inte alla dessa leksaker. Rensa är bra. Vänliga hälsningar Anki

    SvaraRadera