måndag 19 september 2011

Den självläkande människan

Nu har jag läst ut "Den självläkande människan" av Sanna Ehdin. Mycket bra bok! Mycket klok kvinna! Men faktiskt lite svårläst. Tycker att det är endel krångliga menigar och vissa fakta som gör boken lite tung. Sedan läste jag pocketvarianten (det kanske finns en finare variant med bilder)... Jag föredrar böcker med bilder och fin grafik så det kan vara därför jag uppfattar boken som svårläst.

Bäst med boken är att den tar upp helhetstänket. Att allt vi gör spelar roll. Tankens kraft. Vad och när vi äter. Matens energi. Hälsa och känslor. Medvetna handlingar. Sömn och vila. Och mycket mycket mer...

Boken innehåller många bra tips som vi verkligen bör ta till oss som t.ex. Läkning tar tid. Det finns inga snabba lösningar! Vi måste börja med att se till oss själva. Stanna upp och se över sitt eget liv. Göra en självdiagnos. Sortera och städa undan allt onödigt och stressande i livet och undvika negativa energier.

"Vi behöver lära oss att hushålla med resurserna vare sig det gäller pengar eller kroppen. Ju sämre vi sköter om den inre miljön, desto mer påverkade och mottagliga är vi för störande faktorer i den yttre miljön"

Jag instämmer också med Sannas syn på murarna inom hälsovärlden.. Det är dags att bryta ner murarna mellan läkare, psykiater, psykologer, massörer, näringsterapeuter, kiropraktorer, sjukgymnaster med flera.. Jag hoppas att vi i framtiden vågar träda över gränserna och vara mer samspelade när det gäller att ställa diagnoser. Mediciner i all ära! Vi måste ha dem och det är jättebra att dom finns men jag tror att vi idag ofta äter mediciner för att vi äter mediciner. Ingen bra lösning.

"Många vägar leder till läkning - det finns inte en enda som är rätt för många. Utmaningen är att hitta den väg som stämmer med en själv!

Jag läser gärna Sannas blogg. För ett tag sedan handlade hennes inlägg om hur människor förvånar.. Hon valde att ha med Dalai Lamas ord. Så BRA sagt!! 

"Hon offrar hälsan för att tjäna pengar. Sedan offrar hon pengar för att få tillbaka hälsan. Och så är hon så angelägen om sin framtid att hon inte njuter av nuet. Följden blir att hon inte lever i nuet och inte heller i framtiden. Hon lever som om hon aldrig skulle dö. Och så dör hon utan att ens någonsin ha levt..."    



Har ni läst boken?? Vad tyckte ni? Kram / Linda



4 kommentarer:

  1. hej Linda
    jag läste boken för ett par år sedan och upplevde den inte som svårläst men kanske snarare som svår att ta till sig 100%. Vad jag menar är att hennes poäng är att allt går att "bota" om man förmår att göra en analys på den egna situationen. Hon skriver också indirekt att all sjukdom är självförvållad och jag tror att det kan skuldbelägga en del människor.
    Tack för en trevlig blogg:-) /Dorte

    SvaraRadera
  2. Hej Dorte! Tack snälla! Håller med dig.. Man kan inte ta till sig den till 100%. Men hon har ändå många viktiga synpunkter och funderingar som man lätt glömmer i vardagen.

    SvaraRadera
  3. Har inte läst den men har funderat flera gånger på att köpa den.

    SvaraRadera
  4. Milla.. Jag tycker definitivt att den är värd att köpa hem.

    SvaraRadera