torsdag 8 september 2011

Do we give a damn?

Vilken fantastisk sångare han var! Michael Jackson! Hans vilja och engagemang i världsfrågor och fattiga barn är beundransvärt. ´Hans budskap berör mig fortfarande genom ´några av hans fantastiska låtar...











Vi är alla lika mycket värda oavsett färg, kön, ålder, storlek eller födelseort och vi lever alla under samma sol. Vi har alla ett val. Vi kan all börja ge lite mer av oss själva och vi kan bestämma oss för att ta hand om varandra bättre!

Nu blev det lite djupt kanske.. men jag känner så här just nu. Är nog inne i en period med funderingar omkring livsfrågor..  Vad kan jag ge? Vad kan jag tillföra i min omgivning? Allt dumt som jag har utsatt mig själv för står jag för! Mina barn kan inte välja själva.. Jag vill vara deras ögon. Och andra barns också! T.ex Skolmaten/dagismaten är något som faktiskt bekymrar mig.. Det kan inte vara så mycket dyrar att köpa t.ex ekologisk frukt.. Eller?

Mitt i all misär så känner jag ändå hopp! Det känns som att någonting positivt håller på att hända! Stor entusiasm och nyfikenhet gällande t.ex ekologisk hudvård bevisar att människor är beredda att ifrågasätta och att de samtidigt kräver en förändring!

Together we will be strong!

3 kommentarer:

  1. Håller med dig helt och hållet i allt du skriver.
    Ang det här med skolmaten så är det egentligen inte kommunerna som rår över vad de får för mat och vart den kommer ifrån.
    När en kommun letar ny skolmatsleverantör (Kan man säga så? haha) så gör de en offentlig upphandling, och leverantörer lägger ett anbud. I 9 fall av 10 vill kommunen ha den leverantören som kan erbjuda billigast mat och den leverantören vars anbud är prismässigt lägst vinner. Ibland är det skitmat och ibland är det kanon. Tyvärr brukar det bli så att det är skit.. Finns undantag såklart, men i regel är det skit.
    I staden där jag bor äter lågstadieklasserna pannkakor där smeten tillverkas i dalarna, sen skickas de till polen där de gräddas och skickas sedan tillbaka till sverige. Heltokigt!
    Närproducerat och ekologiskt är det jag vill att mina framtida barn ska äta, både hemma och i skolan.

    SvaraRadera
  2. Bra inlägg. Visst behöver vi ta hand om varandra lätt att glömma när ekorrhjulet snurrar. Vi måste stanna upp och försöka vara här och nu.

    SvaraRadera
  3. Sofie.. tusen tack för mycket utförlig information!! Håller med dig! Heltokigt hela upplägget angående skolmaten. Vet inte riktigt hur man går vidare. Hade varit skönt att veta att alla Sveriges barn fått likvärdig nyttig mat oavsett bostadsort.

    Milla.. Fin och tänkvärd kommentar!
    Kram / Linda

    SvaraRadera