fredag 2 september 2011

Maktlös!

Idag är ingen bra dag.. Har fått tråkiga besked om att en släkting är sjuk i cancer. Denna förbannade jävla cancer! Jag blir så fruktansvärt ledsen, arg och besviken! Hoppas att läkarna kan bota det snarast!

Tyvärr har flera kära släktingar till mig har drabbats av just cancer och lämnat oss alldeles för tidigt! Livet är verkligen orättvist ibland! Jag känner mig så maktlös. Jag vet inte hur jag kan stötta, peppa och vara stark.. Mitt i all misär, sorg och orkeslöshet försöker jag hitta sätt att se ljuset i mörkret. Letar lösningar på hur jag ska hålla min livsenergi uppe. Jag har en tro att livet inte är slut efter detta.. Hur tänker ni? Finns det en annan dimension?

Min 6-åriga son har många funderingar om döden. Mycket jobbigt samtalsämne både för han och mig. Vi fick avliva vår katt för tre år sedan och det minns han. Han tycker det är jättejobbigt att prata om men frågar samtidigt ofta saker om honom. Vi valde att förklara att han var sjuk och dog. Men att han fick vingar och flög upp till himlen. Att han har det bra där och att vi kommer att träffa honom igen när vi dör. Det finns inga rätta svar på hur man hanterar sådant här. Vi har förklarat på ett sätt som vi tror han mår bäst av.

Jag hörde en historia om en pojke vars farfar hade gått bort. På begravningen undrade pojken varför alla var så ledsna. Att det var inget att gråta för eftersom man ses i himlen igen. Så tror jag att det är och det mår jag bra av att tro..

Magnus Carlsson (som förövrigt är från Fristad, där jag bor) låt "Live Forever" tycker jag om. En låt som peppar upp tillvaron lite ..




I will live forever
If you always keep me in your mind
And it doesn't matter
How far I am

If I ever leave you
I'm gonna be there by your side
If you ever need me
Well, here I am

I'm gonna live forever
Don't you ever forget
That all the stars in heaven
Will shine for me

I'm gonna live forever
No never forget
That no one's lost in heaven's
Eternity

Hold the fire burnin'
Love was never ment to be the end
There's no way to turn it
By accident

I don't need to prove it
I'm just ready for another step
Though my heart is movin'
My soul is near

I'm gonna live forever
Don't you ever forget
That all the stars in heaven
Will shine for me

I'm gonna live forever
No never forget
That no one's lost in heaven's
Eternity

In everyone...
Goes on and on...
I'm gonna live forever
Don't you ever forget
That all the stars in heaven
Will shine for me

I'm gonna live forever
No never forget
That no one's lost in heaven's
Eternity


Ta hand om varandra! Kram / Linda

7 kommentarer:

  1. Jag beklagar! Cancer är fruktansvärt. En relativt nära släktning till mig gick bort i cancer vid 33 års ålder och efterlämnade tre små barn. HEMSKT! Jag hoppas och tror att de gröna valen man gör minimerar risken för barnen.

    Skickar styrkekramar till dig!

    SvaraRadera
  2. Hej Jenny.. Tack snälla! Usch vad hemskt! Alldeles för tidigt för din släkting att gå över till andra sidan. Styrkekramar till dig med!

    SvaraRadera
  3. Christina Petersson2 september 2011 16:56

    Hej Linda, hoppas att det går bra för din släkting och att läkarna kan bota den. Jag har själv fått diagonsen cancer men är idag opererad och strålbehandlad. Räknar mig idag som frisk. MEN jag ser till att njuta av livet, ta vara på alla bra stunder. Tror att det är mycket viktigt att man inte bara skjuter upp allt för att göra det sen, sen kanske aldrig kommer... Jag gick t ex och tittade på kungen och drottningen nu när de var i stan. Eftersom jag arbetar mitt i stan tog det mig bara 5 min att gå dit, men tidigare hade jag nog tänkt, jag gör det en annan gång...
    Jag tror på ett liv efter detta, har fått kontakt med flera släktingar via olika medium. Så jag är inte alls rädd för att dö, men vill passa på och leva och njuta medan jag kan.

    Kram Tina

    SvaraRadera
  4. Det är en så fruktansvärd sjukdom, jag förlorade min moster i somras som inte hann fylla 60 ens.

    *Mina varmaste kramar till dig, Linda*

    SvaraRadera
  5. Christina.. Vad starkt av dig att dela med dig av dina erfarenheter! Skönt att höra att du är frisk! Du gör helt rätt! Lev livet levande..
    Ellinor.. Jag beklagar! Usch vad hemskt, alldeles för tidigt!
    Massor av kramar till er båda! / Linda

    SvaraRadera
  6. Jag beklarar det tråkiga besked du fått. Vi är flera som drabbats av cancer nära oss - det tycks ha blivit en så vanlig sjukdom. Var inte rädd för att känna de jobbiga och tunga känslorna, men låt även glädje och hopp få finnas samtidigt. All styrka till dig.

    SvaraRadera
  7. Hanna.. Tack för ditt stöd! Du har helt rätt, tyvärr har jag väldigt lätt för att skjuta på sådana känslor. Jag tar verkligen till mig dina ord! Kram

    SvaraRadera