torsdag 15 september 2011

Smörbrist..


Läste hälsobloggen "Kostdoktorn"..   Ja vad ska man säga? Kolla in bilden..



Bild lånad av Kostdoktorn.se


Det råder smörbrist i Sverige! Det är ju fantastiskt! Det betyder att människor därute har insett precis som jag att det är det bästa för kroppen! Att vi inte bör köpa Becel, Lätta och alla de andra blaha-sorterna... Tyvärr kommer det fram nya alternativ som alltid när det gäller konsumtion. Företagen snappar upp trenderna och producerar nya produkter snabbt som går i linje med trenden. Som t.ex Milda Guld - med smak av smör..

Jag önskar dock att jag kom på det här med matfett för länge sedan! Men jag gläder mig åt att mina barn inte har behövt äta dåligt bordsmargarin så länge.. Nu serveras det en vegetabilisk ekologisk olja, bregott eller smör här hemma! Hur gör ni? Har ni Smör eller Lätta på mackan?  Har ni några favoritoljor att ringla på salladen?

Take care! Kram / Linda






4 kommentarer:

  1. Här hemma bidrar vi rejält till att det blir smörbrist :-) Vi använder (mycket) rent smör och bregott på vårt knäckebröd och har gjort så sedan flera år tillbaka. Minns inte när jag hade någon light eller fejkprodukt hemma.

    På salladen blir det världens godaste ekologiska olivolja och en skvätt balsamvinäger, funkar till det mesta.

    "Milda - med smak av smör", låter ju vidrigt! Sorgligt att vissa går på det.

    SvaraRadera
  2. Mina stora barn tycker inte om smaken av bregott, de vill hellre ha becel eller liknande :( Även om jag i smyg ger dem bregott, så känner de det på smaken och vill då inte äta upp...

    Själv konsumerar jag bregott och smör, det är betydligt godare!

    SvaraRadera
  3. Jenny.. Bra jobbat! Underbart! Milda.. mm jag vet! tur vi är många som har bytt sida och kanske kan inspirera en och annan att byta..
    Ellinor.. Vad synd! Kanske du kan spara en Becellåda och lägga i Bregott i den? Kanske röra i lite mer rapsolja i smöret för att det inte ska bli så hårt..
    Tack för att ni delar med er! Kram

    SvaraRadera
  4. Jag tål inte laktos eller gluten så jag har det lite rörigt ibland att få i mig allt jag behöver. Jag är lite insatt i det här med smör, men jag kan ju inte äta vanligt smör. Jag äter istället linfröolja, majsolja, kokosfett och nötpastor och laktosfritt smör från Valio. För den som inte vet är nötpasta som ett smör i konsistensen, men gjort på bara nötter. Jag tror inte att Valios laktosfria smör innehåller industrifett. Eller har jag fel?

    SvaraRadera