måndag 24 oktober 2011

Doftande trolldeg till barnen

Oj vad en helg går fort! Men jag har ändå hunnit med en hemmadag och en utflyktsdag med familjen..

En hemmadag hos mig består oftast av städ, tvätt och lite pyssel.. Säkert liknande upplägg som för alla andra :-)



Pysslet i helgen bestod av salvkokning, godisbak och tillverkning av doftande trolldeg till barnen. Jag har faktiskt inte gjort trolldeg innan.. Men det var verkligen lätt att göra! Hittade ett recept på bloggen Lite enklare men jag fick inte riktigt iordning på degen så jag lade till lite vatten, kanske 1/2 dl - 1 dl. Sedan tyckte jag att det var passande att droppa i lite eterisk olja i degen. Med andra ord kunde jag styra sinnestämningen på barnen ;-) hihi
Dessutom är ju eteriska oljor lite bakteriedödande och virushämmande. Väldoften får man på köpet. Jag valde Bergamott som eterisk olja men man kan självklart använda andra eteriska oljor. Bergamott hittar du i Ecodeas webshop. Har du redan eteriska oljor hemma som t.ex Lavendel eller Citrongräs hemma så tar du någon av dessa, eller båda.


Här kommer receptet:

  • 7 dl vetemjöl
  • 5 msk himalayasalt/havssalt
  • 2 msk vegetabilisk olja
  • ca 2,5 - 3 dl vatten
  • karamellfärg efter tycke och smak
  • 10 droppar eterisk olja

Mät upp och häll allt i en skål. Blanda allt väl och sedan är det bara att börja dega med barnen...
Förvara degen i kylskåpet för längre hållbarhet. Är degen svår att dega nästa gång du använder den så tillsätt lite extra vatten och olja.



Förslag på eteriska oljor:
  • Bergamott är både lugnande och upplivande på samma gång. Den stärker självförtroendet och är bra vid humörsvängningar.
  • Lavendel är mest känt för sina lugnande och avslappnande egenskaper. Sägs vara helande och bra vid rastlöshet.
  • Citrongräs ger energi och positivitet. Den är bra vid dystra tankar, irritation och morgontrötthet.

Har ni gjort trolldeg? Hur ser ert recept ut?
Kram / Linda

2 kommentarer:

  1. Vilken fantastisk idé! Tack för tipset. Skall testa omg. Mvh Annika

    SvaraRadera
  2. Annika.. Varsågod :-) Kul att du kommer testa..

    SvaraRadera