torsdag 13 oktober 2011

Gör din egen peeling..

Världens enklaste peeling gör du av strösocker och olivolja…
Vill man göra en liten sats börjar man med 2 matskedar strösocker och häller sedan på olivolja till önskad konsistens. Denna peeling rekomenderar jag till kroppen eftersom den kan vara lite väl tuff för huden i ansiktet. Vill man göra en större sats med t.ex 1 dl socker så går det jättebra att spara den i flera månader upp till ett år. Vill man ha lite doft så kan man tillsätta en eterisk olja, 2 droppar till den lilla satsen och 10 droppar till den större.. Jag valde geranium för den underbara doftens skull!! På köpet kommer man att bli avslappnad och småsår kommer att få lite läkningshjälp…

Vill man göra en peeling till ansiktet rekomenderar jag istället florsocker och olivolja. Gör på samma sätt som med strösockerpeelingen. Vispa till lagom konsistens. Kan med fördel vara ganska lös.



  • Häll upp ekologiskt strösocker och ekologisk olivolja i en skål
  • Rör ihop, tillsätt mer olivolja om så önskas och häll i den eteriska oljan som du vill ha.
  • Färdig!


Använd gärna denna peeling 1 gång i veckan i samband med ett fotbad. Den kan göra underverk för trötta torra fötter tillsammans med badet! Smörj sedan in fötterna med en ekologisk fotkräm Dermanord / Maria Åkerberg

Vill du köpa färdig skrubb rekomenderar jag Dark Chocolate Scrub till kroppen och Papayapeeling till ansiktet. Båda av märket Dermanord/Maria Åkerberg.  Skrubbar, eteriska oljor och fotkrämer köper du på www.ecodea.se

Passa på och njut av vädret ni som kan! Jag har öppet butiken till kl. 18.00 idag så jag hoppas på att solen visar sig i helgen.. Kram / Linda






4 kommentarer:

  1. Tack gulliga du för tipset. Jag ska testa det här snart! Önskar dig en fin kväll. Mvh Anna

    SvaraRadera
  2. Anna.. Varsågod! Kul att du ska testa! Önskar dig en underbar dag!

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Tusen tack för detta recept. Jag provade den och den kändes fint på mitt ansikte och även på min ärrade kropp (efter en hel del sjukdomsoperationer) Och nu känner jag mig lyxigt kvinnlig. Nu skall jag även ge receptet till mina vänner.
    Många soliga hälsningar från Åland
    Susann

    SvaraRadera
  4. Susann.. Varsågod! Vad roligt att du gillade det. Den här peelingen passar riktigt bra nu på hösten när man vill ta fram sitt fotbad :-)
    MVH Linda

    SvaraRadera