måndag 3 oktober 2011

Industrigröt eller hemkokt gröt?

För några veckor sedan fick jag ett mail från en mamma som funderade på det här med gröt till sin bebis. Hon ville inte ge industritillverkad gröt till sin lille kille. Tyvärr pratar sig många BVC-sköterskor varma om dessa grötar. Vad hände på vägen? När slutade vi bestämma själva? Vart tog det sunda förnuftet vägen?

Mina barn är delvis uppväxta på industritillverkad barngröt! För att det var såå näringsrikt enligt BVC! Som nybliven mamma var jag lite osäker på det här med mat.. Så allt som BVC sa var ju det bästa för mitt barn, eller? Men är det verkligen bra att det är så många ingredienser i en gröt? Ja, det får du avgöra själv..

Med andra barnet växte mitt självförtroende så det som BVC sa skakade jag delvis av mig. Dom ville inte tro på att min yngste skulle vara mjölkallergisk och dom ville att jag skulle smörja eksemet med kortison. Efter mycket tjat insåg man att han faktiskt var mjölkallergisk och dom slutade tjata om kortison. Jag smörjde enbart med vegetabiliska oljor och salvor. Eksemet försvann.

Mitt bästa recept på gröt till den här mamman var att mixa havregryn till ett fint mjöl och sedan göra gröt på det. Smaksättning som kanel eller kardemumma ger gröten en godare smak. Sedan är det jättebra om man kan röra ned en tesked rapsolja eller kokosolja i gröten som innehåller nyttiga omega-fetter. 



Nedan följer innehållsförteckningen av hemkokt havregrynsgröt:
Ekologiska havregryn, ekologisk rapsolja, ekologiskt äpple, kanel

Och så här ser innehållsförteckningen ut till Sempers 6-månaders fruktgröt..
Skummjölkspulver, siktat havremjöl, veg. olja (palm, raps, solros), havremjöl, äppeljuicekoncentrat (10 %), vasslepulver, bananflingor (5 %), vetemjöl, torkade äppelbitar (2,5 %), mineralämnen (kalcium, järn, zink, jod), emulgeringsmedel (veg. mono- och diglycerider), vitaminer (A, D, E, C, tiamin, niacin, B6, folsyra, B12, pantotensyra).

Jag hittade ett intressant inlägg på bloggen "En ekomamma i stan". Hon skrev om just industrigröt.. Så här stod det i hennes blogg:

"Det rekommenderade dagsintaget av järn för en bebis på 6-11 månader är 8 mg, enligt Livsmedelsverket.

En genomgång av köpegrötarnas innehåll visar att:
  • Hipps mildgröt för 6 månader innehåller 3,2 mg järn per 100 g.
  • Sempers dinkelgröt innehåller 8,5 mg järn per 100
  • Nestlés havregröt med päron innehåller 10 mg per 100 g.
Alternativa hemkokta grötar:
  • Skrädmjölet Saltå Kvarns variant innehåller 5,3 mg per 100 g.
  • Havregryn Saltå Kvarns variant innehåller 5,3 mg per 100 g 
  • Hirs är också rikt på järn och innhåller 5 mg per 100 g.
Som ytterligare information kan ges att en portion innehåller ungefär 30 g mjöl/grötblandning.

Snor även ett citat av henne som stämmer in på mina värderingar till !  "Främsta anledningen till att jag vill göra egen gröt är inte att barnet får i sig mer näring av vår egen gröt, utan att vad hon inte får i sig!"

Avslutningsvis kommer här några recept på bra hemkokta barngrötar..

Saltå Kvarn
Ekonördarna på Lyckobacken

Mitt favoritrecept:

1/2 dl finmixade havregryn (Mixa torra havregryn med vanlig stavmixer)
1,25 dl vatten

Koka som vanlig havregrynsgröt. Rör hela tiden. Dra av från plattan efter några minuter. Rör ner 1 tsk ekologisk rapsolja och några stänk kanel. Skrapa av eller riv lite av ett äpple eller päron och rör med i gröten. Serveras med en skvätt kall havremjölk.

Har ni några bra tips på barngröt eller välling?? /Linda






8 kommentarer:

  1. Jättebra inlägg! Tack för inspirationen. mvh Sandra

    SvaraRadera
  2. Jag har aldrig tänkt på gröt på det här viset. Självklart vill jag inte att mitt barn skall få massor av onödiga ämnen i maten. Nu blir det hemkokt gröt framöver hemma hos oss. Mycket bra blogg förresten! / Jessica

    SvaraRadera
  3. Sandra.. Tack snälla du och varsågod :-) !
    Jessica.. Håller med dig. Jag har heller inte tänkt så här i alla år. Mycket av maten vi äter kanske vi inte kan kontrollera så bra som gröten. Dessutom är gröten så enkel att göra på så få ingredienser.
    Kram på er! / Linda

    SvaraRadera
  4. Olja är också bra att tillsätta även för om barnet är lös/hård i magen. Det "smörjer" liksom.

    Jag minns inte riktigt, men jag tror jag inte ens kokade gröten gjord på mixade havregryn, utan bara slog över kokande vatten och lät svälla tills den blivit lagom varm. Går snabbt och lätt.
    För vår del var det ett lätt beslut att ta att göra egen gröt, eftersom vår son inte tålde någon av de färdiga grötarna. Jo, han tålde nog sinlac, men den är ju så förskräckligt söt. (Tyckte t o m jag som då var van att äta massor av kakor och godis i ren trötthets-överlevnad..) :)
    /Ylva

    SvaraRadera
  5. Ylva.. Tack för tipset! Mycket bra kommentar.. Håller med dig! Ja, sinlac är verkligen söt men den älskade vår son. :-)
    Kram / Linda

    SvaraRadera
  6. Jag brukar laga valling pa rismjol, bara koka upp med vatten och lite kardemumma eller kanel tills konsistensen ar bra. Vet inte om man kan fa tag pa dom i sverige men i storbrittanien gor Organix jattebra latmans grot pa ris eller 'quinoa, bovete, majs och ris'.Den enda tillsatsen ar lite vit B1.

    /Camilla x

    SvaraRadera
  7. Hej.

    Tack för ett bra inlägg :O)
    Jag har en liten hemma på 5 månader och jag har precis börjat forska i det här med gröt och välling då jag inte gillar industrivarianterna.
    Tänker prova ditt recept och jag undrar bara, kan man ge gröt nu vid 5 mån ålder eller är det för tidigt?
    Hur mycket ska man ge i början??

    tacksam för svar
    mvh ebba
    ebbapalandet.blogspot.com

    SvaraRadera
  8. Camilla.. ojdå. hat missat att kommentera ditt inlägg.. Jag har inte hört talas om organix. Låter som ett bra alternativ! Tack för tipset!

    Ebba.. Tack snälla! Jag tror att det går jättebra med gröt redan nu. Mina barn började jag med smakportioner vid 5 månader. Börja med en matsked per måltid i en vecka. Så att barnet vänjer sig vid smaken. Öka sedan lite till i några veckor, därefter kan du ge honom hela portionen. Då kommer barnet att vara cirka 6 månader. Gröt passar både som frukost och kvällsmat men vill du bara ge gröt en gång per dag så rekomenderar jag på kvällen för att vara säker på att barnet är mätt till natten. Mina barn började sova hela nätter när jag visste att de var mätta i magen :-) Lycka till!

    SvaraRadera