torsdag 20 oktober 2011

Vällingdebatt..

Läste på Kostdoktorns hemsida (Andreas Eenfeldt) om hans funderingar kring välling. Han började med titeln:

" Den skrämmande sanningen om välling"...

Måste erkänna att jag blev vansinnigt nyfiken av bara titeln. Men när jag sedan läst färdigt hans inlägg inser jag att han har slängt ut en fundering. Som kanske inte var helt igenomtänkt eller så ville han ha igång en debatt..
Debatt blev det i vilket fall som helst! Läser man inläggen så är det många som har starka åsikter i detta ämne.

Sedan insåg jag att det inte var han som hade startat funderingen utan Monique med bloggen som heter LifeZone. Hennes åsikter och mina åsikter går isär i denna frågan.
Mina barn har fått välling båda två. Båda är välmående och växer som de ska. Pefekta tänder och sover hela nätter. Innan vi började med välling så helammade jag. Då vaknade dem flera gånger per natt. Men så började vi med kvällsvälling och vips så började dem sova på nätterna. Underbart! Vi ser dock alltid till att borsta tänderna EFTER vällingen och har säkert på så vis undvikit problem med tänderna.

Jag tror att det inte är så vanligt att man gör sin egen välling eller gröt. BVC tjatar och nöter in att man måste ge barnen industrigröt för där finns det näring. Vad hände med det sunda förnuftet? Jag var helt oviss om hur dålig industrigröt och välling var tills lillkillen fick konstaterat mjölkallergi. Då tvingades jag att lära mig att tyda innehållsförteckningarna. Man inser verkligen att det är många olika ingredienser i sakerna vi köper hem.
Behöver ni recept på barngröt så hittar ni det här. För de som önskar så kan man ändra de recept som jag tipsar om och hänvisar till genom att öka vätskemängden och göra det till välling i stället för gröt.

Glöm inte att våga gå på er magkänsla! Ni är mammor och pappor till ert barn. Ni vet innerst inne vad ert barn behöver. Alla är unika! Det som passar vår familj kanske inte passar er...

Hur tänker ni kring välling och gröt? Har ni några tips eller recept??
Kram på er! / Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar