tisdag 15 november 2011

Vad är det i Miniderm?

Fick en fråga av er läsare.. Varför jag inte använde miniderm till min son med eksem orsakade av mjölkallergi? Mitt svar är att det är ingen ekologisk hudvårdande kräm utan en blandning av naturliga och syntetiska ingredienser. En annan anledning är att krämen kan svida ganska mycket om man smörjer det på torr eksemhud. Det skulle aldrig falla mig in att smörja mina barn med saker som gör ont.. Eftersom jag vet att det finns alternativ som inte gör dom illa.. Jag smörjer mina barn med ekologiska vegetabiliska oljor och salvor som jag gör själv. Vill/orkar /kan man inte göra egen hudvård så har Dermanord en fantastisk babyolja och Weleda likaså.. De finns i Ecodeas webshop!
Jag hittade ingen riktigt innehållsförteckning så det här får duga. Den hittade jag på FASS, där det också står att en vanlig biverkning är stickningar, rodnad, klåda och sveda. Det står också att ´krämen kan ge allergiska reaktioner p.g.a hjälpämnena propyl- och metylparahydroxibensoat. Ingen trevlig kräm med andra ord!

Här kommer innehållsförteckningen:

  • Glycerol har en fuktbevarande egenskap. Förmodligen framställt från råolja/mineralolja i detta fallet.  

  • Hydrerad rapsolja betyder att den är upphettad och processad samt innehåller skadliga transfetter

  • Medellångkedjiga triglycerider agerar här som ett fett. Men vi får inte veta varifrån det här fettet tas..

  • Dimetikon (dimethicone) är detsamma som silikon. Kan orsaka klåda, stickningar, nässelfeber och allergiska reaktioner.

  • Cyklometikon (cyclomethicone) är detsamma som silikon. Kan orsaka klåda, stickningar, nässelfeber och allergiska reaktioner.

  • Glycerolmonostearat används ofta som emulgeringsmedel och stabiliseringsmedel. Vi får inte veta varifrån ämnet tas i denna krämen, vegetabiliskt?? Vet inte..

  • Dokosanol används ofta som emulgeringsmedel och förtjockningsmedel. Känd för sina antivirala egenskaper vid herpes. Kan irritera huden och i vissa fall ge allergiska reaktioner

  • Cetylfosfat används också som emulgeringsmedel och verkar mjukgörande. Vi får inte veta varifrån ämnet tas i denna krämen, vegetabiliskt?? Vet inte..

  • Xantangummi är ett geléringsmedel och används även för sina skyddande och läkande egenskaper. Framställs genom att bakterier odlas i druvsocker från majs

  • Metylparahydroxibensoat (E 218) är detsamma som Methylparabener. Används som konserveringsmedel. Kan vara hormonstörande, hudirritant och ge allergiska reaktioner. Parabener är kända för att eventuellt vara cancerframkallande.

  • Propylparahydroxibensoat (E 216) är detsamma som Propyllparabener. Används som konserveringsmedel. Kan vara hormonstörande, hudirritant och ge allergiska reaktioner. Parabener är kända för att eventuellt vara cancerframkallande.

  • Natriumcitrat är detsamma som sodium citrate. Används som ph-reglerare i produkter.

  • Natriumhydroxid är detsamma som Sodium hydroxide. Används som ph-reglerare i produkter. Ren Natriumhydroxide är mycket giftigt att svälja och kan orsaka frätskador vid kontakt med slemhinnor i mun, stupe, magsäck.

  • Renat vatten

Använder ni eller har ni använt Miniderm? Vad tyckte ni om den? Har ni bytt till någon annan kräm? Nyfiken.. :-) Kram på er! / Linda

4 kommentarer:

  1. Hej Linda
    Har du någonsin försökt säga till en dermatolog att du inte tycker att miniderm är lämpad för barn (eller vuxna för den delen)?
    Det har jag! och det blev jag inte populär på. Dermatologer har helt enkelt ingen som helst ide om hur de olika ingredienser beter sig i kroppen - ganska skrämmande faktisk då folk ju liter på deras rekommendationer.
    Ps Även jag använder plantoljor på mina barns eksemhud (sheasmör och avokadoolja tycker jag är bra)

    SvaraRadera
  2. Hej! Ja, usch.. Det är skrämmande! Underbart att höra att du också väljer andra snälla alternativ :-) Både sheasmör och avocadoolja är helt fantastiska!

    SvaraRadera
  3. Har ni testat Dr.Hauschkas body lotion, den nya som är just för problemhud, heter något med Ice plant? Den är helt ren från syntetiskt innehåll och är fantastiskt bra. Jag fick ett test från en hälsokostaffär och både jag med mina torra armbågar och mitt barnbarn med böjveckseksem blev hjälpt.

    SvaraRadera
  4. Anonym.. Har inte testat den. För mig har det räckt med vegetabiliska ekologiska oljor som jag har blandat själv. Men bra att du tipsar och underbart att höra att ni har blivit hjälpta med era eksem!

    SvaraRadera