torsdag 15 december 2011

Nya kostrekomendationer från Socialstyrelsen

Läste på Kostdoktorn Andreas hemsida att Socialstyrelsen nu kommer med nya kostrekomendationer till sjukvården gällande diabetiker. Nämligen LCHF eller som de skriver "måttlig lågkolhydratskost". Intressant!



Så här står det i rapporten:

Kosten utgörs av kött, fisk, skaldjur, ägg, grönsaker, baljväxter och vegetabiliska proteiner samt fett från olivolja och smör. Kosten innehåller bland annat mindre socker, bröd, flingor, potatis, rotfrukter och ris än traditionell diabeteskost. Flera internationella riktlinjer för kostbehandling av personer med diabetes rekommenderar i dag en kost som i stort liknar måttlig lågkolhydratkost, särskilt vid övervikt och minskad känslighet för insulin.
Med en kost med lågt kolhydratinnehåll är det lättare att undvika blodsockerstegring efter måltid.
Måttlig lågkolhydratkost kan vara bra vid diabetes. Kosten har en positiv inverkan på långtidsblodsocker (HbA1C) och vikt samt förbättrar blodfetter

Indirekt innebär detta att Livsmedelsverket rekomendationer till allmänheten om bl.a. mindre fett i maten kan ge sämre blodsocker och högre vikt.
Jag kan känna att det kanske är dags för min del att verkligen testa det här med LCHF.. Men kanske först efter nyår ;-)

Så här skriver Andreas:

Socialstyrelsens nya vägledning slår alltså undan benen för tallriksmodellens gamla monopol över kostråden i sjukvården. Istället öppnas helt för flera olika alternativ, inklusive en måttlig lågkolhydratkost som på beskrivningen låter utmärkt.
Dessutom informeras om striktare varianter av lågkolhydratkost för (smarta) patienter som själva väljer detta.
Resultat? Många dietister i sjukvården kan behöva lära sig nytt nu och deras patienters hälsa kan förbättras.
Har ni testat LCHF? Mår ni bättre med en sådan typ av kost?
Kram / Linda

4 kommentarer:

  1. Jo jag har testar och kör sedan 1,5 år enligt denna metod.
    Det har blivit min livsstil.
    Min bullriga mage är borta och jag sover mindre, vilket är härligt då jag har massor jag vill pyssla med.
    Har inte gått ner ett dugg i vikt, för jag har nog inte satsat så hårt på det.
    Jag har bara velat må gott och det gör jag nu….
    Det finns hur mycket att äta och gott är det, så testa!
    mvh Lotta

    SvaraRadera
  2. Lotta.. Tack för att du delar med dig! Det är precis sådant här jag behöver höra! Skönt att du är nöjd och mår bättre..

    SvaraRadera
  3. Hej! Mina systrar äter lchf. En har gått ned 30 kg, den andra 9 kg. Den tredje har kört en vecka och minskat 3kg. Jag gick inte ned något men mådde bra. Tyckte det var skönt att slippa tänka på mellanmål! Tycker absolut du kan testa! Kram Ellinor

    SvaraRadera
  4. Ellinor.. Oj. vad mycket dina systrar har gått ned i vikt! Låter som en bra anledning till att testa ;-) Kram

    SvaraRadera