torsdag 19 januari 2012

De 12 renaste frukterna och grönsakerna

På the Enviromental Working Groups hemsida finns nu uppdaterade listor på vad de kallar the Dirty Dozen. Den ena listan visar de 12 renaste frukterna och grönsakerna. Den andra listan visar de 12 mest besprutade frukterna och grönsakerna, The Dirty Dozen.


De renaste12 frukterna och grönsakerna

          1. Lök
          2. Majs
          3. Annanas
          4. Avocado
          5. Sparris
          6. Sockerärtor
          7. Mango
          8. Aubergine
          9. Cantaloupemelon
          10. Kiwi
          11. Kål
          12. Vattenmelon

The Dirty Dozen (Välj ekologiskt av dessa)

          1. Äpplen
          2. Selleri
          3. Jordgubbar
          4. Persikor
          5. Spenat
          6. Nektariner
          7. Vindruvor
          8. Paprika
          9. Potatis
          10. Blåbär -inhemska
          11. Sallad
          12. Grönkål

Avstå nu inte från att äta frukt och grönt.. ! Det är alltid bättre att äta det än att avstå helt. Själv har jag valt att alltid köpa ekologisk frukt eftersom det alltid finns i vår affär. Det är värre med grönsaker.. Det är inte alltid att det finns så då blir det icke ekologiskt. Sedan har jag även en liten kamp hemma. Min man har inte riktigt anammat det här med ekologiska produkter. Ibland handlar han ekoprodukter men oftast glömmer han av det. Hmm.. Inser nu när jag skriver om det att jag verkligen borde komma på något bra sätt att övertala honom. Har ni samma dilemma? Män som bromsklossar när det gäller ekoinköp?? Hur gör ni? Har ni något bra tips på hur jag kan omvända min man? Kram / Linda

6 kommentarer:

  1. oj, vilken bra lista! Helt klart lättare att prioritera då om man nu inte kan köpa allt ekologiskt! Men banan verkar inte finnas med, va? Ska inte banan vara en av de mest besputade i världen?
    Tack för en fin blogg som jag just hittat till :)

    SvaraRadera
  2. Jag har lite samma problem med min man, han prioriterar inte heller alltid eko. När han handlar brukar jag skriva "eko" efter de saker som känns viktigast att de blir ekologiska. Och så märker jag till min glädje att han spontant handlar mer och mer eko själv. Och så vaR det ju för min egen del också, jag tog det (och tar det fortfarande) stegvis. Jag tänker att det är bättre att låta bli att predika och missionera och bättre att visa vägen genom att gå före. Lycka till! Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag läste någonstans för länge sedan att man kunde tvätta frukter med någon blandning av ättika m.m. för att få bort de värsta besprutningarna? Vet du vad det kan vara och om det överhuvudtaget stämmer? Bra med lista annars.. :-)

    SvaraRadera
  4. yael.. Tack! Jo, det har jag också hört. Konstigt att inte banan var med.?? Någon annan som vet?

    Anna.. Härligt! Underbart.. Jag gör också så, han har nog tröttnat på att läsa min text EKO efter ingredienserna :-) Fint skrivet! "Bättre att visa vägen" :-) Kram

    Malin.. Tack! Jag vet att äppelcidervinäger är bra på att ta bort smuts men vet inte om det tar gifter.. Jag har hört att det inte räcker att skala äpplena ens för att gifterna har trängt in i fruktköttet. :-S

    SvaraRadera
  5. Bra lista! Men den stämmer inte riktigt eftersom den inte är svensk, svenska blåbär är ju inte besprutade eftersom de inte går att odla. Svenska vanliga blåbär är alltid plockade från skogen. Såna stora blåbär med vit insida däremot, som kallas amerikanska blåbär (det är de som är blueberries på engelska, våra svenska blåbär heter egentligen billberries..) de odlas och kan därmed vara besprutade.

    SvaraRadera
  6. Lotta.. Bra synpunkt! Håller med dig..

    SvaraRadera