måndag 30 januari 2012

Intressant läsning om D-vitamin

Var iväg till läkaren förra veckan för att kolla mina hormonvärden på sköldkörtelsjukdomen jag har. Då togs även prov på D-vitaminnivåerna. Det konstaterades att jag hade brist på D-vitamin. Jag hade ett värde på 30 nmol/L och man bör ha ett värde på minst 75 nmol/L. Riktvärdena är 75 nmol/L - 250 nmol/L. Det har inte räckt med fisk tre dagar i veckan så nu blir det till att äta extra D-vitamin fram till sommaren... 

Är glad för detta besked eftersom jag har varit väldigt trött och sliten länge. Det här bekräftar min trötthet och nu kan det bara bli bättre! Massor av D-vitamintillskott kommer att ge mig energin tillbaka! :-)

Så här skriver Kostdoktorn: 
För den svensk som vill få i sig rimliga mängder D-vitamin på vintern finns tre alternativ:


1.Stark sol (solresa eller solarium med rätt våglängder)
2.Fet fisk (350 gram dagligen ger i bästa fall 2 000 E)
3.Tillskott (billigast och enklast)

 
Det är verkligen på tapeten nu det här med D-vitamin.. Jag har tidigare skrivit om D-dropparna på apoteket till barn som inte är hälsosamma. Här kommer ytterligare några länkar till artiklar och inlägg som handlar om D-vitamin..


Äter ni extra d-vitamin under vinterhalvåret? Vilket märke köper ni och hur stark dos tar ni?
Kram Linda

6 kommentarer:

  1. Jag har börjat ta D-vitamin tillskott nu för någon månad sedan, har inte brukat ta förr men min syster har pratat en del om D-vitamin så då tänkte jag att jag kanske också borde ta. :)
    Märket heter Pharma Nord och själva produkten D-Pearls. Jag brukar ta en tablett dagligen som innehåller 20 µg D-vitamin.

    SvaraRadera
  2. Elisabeth.. Tack för att du delar med dig! Hoppas att du har märkt en förändring till det bättre..

    SvaraRadera
  3. Hej Linda, Jag ville bara berätta att jag gjorde ditt body butter och gav som julklapp till vänner/bekanta. Det var en stor succé. H. Pernilla

    SvaraRadera
  4. Pernilla.. Vad roligt! Vad glad jag blir! <3

    SvaraRadera
  5. Hej Linda
    även jag tar D-pearls (som Elisabeth). Jag vet inte om det är en bättre produkt än andra men det har fördelen att även barnen kan äta dem. Jag hoppas att du snart blir piggare!

    SvaraRadera
  6. Simply Pure.. Bra tips! Tack för omtanken.. Med d-vitamin vänder det :-)

    SvaraRadera