måndag 9 januari 2012

Tv och filmtips...

Ikväll skall jag se på tv kl. 20.00. Då blir det debatt i SVT med Sverker Olofsson. Ämnet är fetma.

Varför blir vi sjuka och feta av maten? Trots rön och rekommendationer om vad vi ska äta, blir vi bara tjockare. Vi äter mängder av godis, chips och konsumtionen av läsk slår nya rekord och det är de unga som dricker mest. Vem bär ansvaret? Är det vi själva eller är det stormarknaderna som fyller hyllorna med chips och godis? Sverker Olofsson är tillbaka i hetluften och delar ut en och annan moralkaka, några svingar, insikter och klokheter.

Och så ett filmtips.. Tung och deprimerande film men mycket sevärd! Missade ni Stefan Jarls film Underkastelsen med Eva Rööse förra gången den visades på SVT?? Nu finns den att se igen på Svt Play..

4 kommentarer:

  1. Å, det ska jag försöka se!
    Det kan vara intressant att sitta i kassan ibland. Se generella mönster, vad folk köper eller inte köper... Nästan varje dag får jag mina fördomar besannade.
    Ska bli intressant att se om jag ändrar uppfattning efter programmet ikväll. Kanske får fler synvinklar på det hela. :)

    /Ylva

    SvaraRadera
  2. Vill bara också rekomendera att se Underkastelsen för den som inte sett den. Mycket intressant och sevärd film.

    SvaraRadera