torsdag 16 februari 2012

Microvågsugnens att vara eller inte vara..

Vi har micro.. Jag kan ärligt säga att jag faktiskt inte använder den så mycket. Min man använder den mer.. Inte mycket men ändå mer. Kan faktiskt stolt berätta att vi båda alltid har gjort välling på spisen till barnen :-)

Min mamma har tjatat i flera år om att micro inte är bra.. Hon har till och med burit ut micron till garaget. Så om pappa vill använda den så får han vackert traska dit ut. Hon har haft rätt i alla dessa år.. Tror iof att det är helt omöjligt att få min far och min man att sluta helt att använda den. Men kanske, om ett tag när vi har tjatat tillräckligt mycket ;-)

Jag har haft en känsla av att den förstör mer än vad den gör nytta. Att näringsämnen försvinner. Maten smakar alltid annorlunda när man har micrat den.

Nu har jag fått tillräckligt med bevis för detta. Visste du t.ex att 97 % av antioxidanterna försvinner om man micrar broccoli? Det läste jag häromdagen på Hälsobloggen. Det stod även om mikrat vatten i samma inlägg..
"Nyligen gjord forskning visar att mat som tillagas i mikrovågsugn utsätts för allvarliga molekylära skador. När maten förtärs orsakar den onormala förändringar i människans blod- och immunsystem. Det är inte särskilt förvånande att allmänheten har undanhållits detaljer angående dessa betydande hälsorisker"

Hon hänvisar även till ett expriment som gjordes 2006 av en skolelev i Knoxville. Kolla in det här! Den ena växten är vattnad med kokt vatten och den andra med micrat vatten.. Ja, bilden talar ju för sig själv. Rätt otäckt!


Bild lånad härifrån


Så jag vädjar! För era barn skull.. Micra inte vällingen eller maten. Det är bara en vanesak att börja göra den på spisen i stället.. Det kommer att gå som en dans på rosor när ni väl har ändrat er inställning.
Jag ser fram emot den dagen som vi slänger ut vår micro.. Och tänk vad mycket plats det blir över i köket! J

Använder ni micron mycket? Skulle ni kunna "slänga ut" micron?
Kram / Linda

6 kommentarer:

  1. Nej fy vad hemskt! :( Jag använder micron rätt mycket... Mest för att värma upp matlåda!

    SvaraRadera
  2. Linnea.. Ja visst är det!

    SvaraRadera
  3. Men dra mig baklänges! Vart är de där vetenskapliga studierna som inte någon kan hänvisa till?

    Det skulle vara bättre om ni kunde skriva att man ska undvika att överhetta maten vid matlagning, då skulle jag hålla med för det är inte bra att äta bränd mat oavsett hur den tillagats.

    Var lite källkritiska innan ni publicrar.
    http://www.fysik.org/website/fragelada/index.asp?keyword=mikrov%E5gsugn

    SvaraRadera
  4. Har funderingar oxå på micron. Använder den minst i familjen. Tror att när den gett sig så köper jag ingen ny.

    SvaraRadera
  5. Cuyono.. Här kommer några länkar du kan följa.. http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/tilllagning/mikro.htm

    Tråkigt att jag gjorde dig upprörd.. Det var inte min mening. Jag letar själv argument hela tiden för olika saker. Och det är det jag delar med mig av.. I min blogg skriver jag även om det som jag inspireras av eller saker som jag tycker är bra / dåligt. Håller förövrigt med dig med med bränd/svart mat..

    Önskar dig en underbar kväll!

    SvaraRadera
  6. Milla.. Ja, så kan man ju göra :-)

    SvaraRadera