onsdag 29 februari 2012

Vaccin.. Bra eller dåligt?

Ja, det här är ett ämne jag inte blir klok på. Jag vet varken ut eller in. Ska jag ha dåligt samvete? Behöver jag vara orolig för att mina barn fick svininfluensavaccinet för några år sedan? Idag hade de absolut inte fått svininfluensavaccinet. Jag hade heller inte gett dem annat vaccin under 1 års ålder. Så här skriver Näringsmedicinsk tidskrift om svininfluensavaccinet...

Angående debatten om svininfluensan i veckan skulle vi vilja ha svar på följande:
1. Varför har staten friskrivit Läkemedelsföretaget från allt ansvar?
2. Varför ställde myndigheterna inte kravet att substansen skvalen skulle bort ur vaccinet. Det gjorde flera andra länder då det redan på ett tidigt stadium visade att det fanns en koppling mellan vaccinet och narkolepsi.
3. Varför beställdes 18 MILJONER doser vaccin, nu finns det ett lager på 13 miljoner doser som måste kastas. Bra att de inte används med vilket slöseri med ekonomiska resurser. Detta borde granskas av svenska journalistkåren.

Näringsmedicinsk tidskrift tar även upp diskussionen om vaccinet Gardasil, som är det vaccin man använder mot livmoderhalscancer. Det finns 15 identifierade stammar men vaccinet "skyddar" bara mot två. Den informationen kommer inte fram och inte de allvarliga biverkningar som redan vaccinerade rapporterat om. Sedan räcker gardasil bara i fem år..  Jag hittade en intressant sida om Gardasil.. Vill du veta mer så kan du klicka här!

Undra när Näringsmedicinsk tidskrift får svar på dessa frågor. De svaren vill jag gärna läsa! Vad tycker ni om vaccin? Har ni vaccinerat er?
Take care! Kram / Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar