onsdag 14 mars 2012

Barn ska äta ekologisk frukt enligt forskare

Fick nys om en artikel av min kompis Carro på Hälsa På! Tack fina du för det!



SVT.se kan man läsa en artikel från Rapport den 12 mars om ekologisk frukt. Forskare har gjort tester på frukt och grönt. Många frukter och grönsaker innehåller mer bekämpningsmedel än vad gränsvärdena tillåter. Urinanalyser som gjorts på Lunds universitet påvisar att bekämpningsmedlen hamnar i kroppen. Bekämpningsmedlen kan dessutom vara hormonstörande eller kan påverka nervsystemet. Forskarna själva rekomenderar oss föräldrar att ge våra barn ekologiska frukter och grönsaker... YES! Äntligen!

Så här står det i artikeln:

Svensk frukt och grönt innehåller minst gift. Bara 0,5 % överskred gränsvärdena. 6% av frukt och grönt från EU-länder, och 14% av produkterna från länder utanför EU, innehöll otillåtna halter bekämpningsmedel. Överträdelserna gäller många olika grönsaker. I stort sett i alla provtagna apelsiner, mandariner, äpplen, päron och vindruvor påträffas låga halter av bekämpningsmedel
Jag köper ekologiskt av vissa utvalda produkter. I nuläget av ekonomiska skäl. Jag har faktiskt inte råd att köpa allting ekologiskt. De varor som jag alltid köper ekologiskt av är bananer, äpplen, päron, vindruvor, tomater och gurka. Det här är jag nöjd med. Jag är superglad att vi kan handla allt detta ekologiskt!
Sedan skulle jag gärna vilja att skolan och dagis här i byn får upp ögonen för det ekologiska mer. Jag får nog luska i detta någon gång när jag har tid.. :-)

Hoppas att ni får en strålande fin dag!
Kram / Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar