onsdag 21 mars 2012

Inget bra barnshampo...



Jag inser att många föräldrar använder Bamses shampo till sina barn. Jag har också använt detta på mina barn men det var innan jag fick upp ögonen för ekologisk hudvård och hårvård. Jag hoppas att ni inspireras att använda ekoprodukter i fortsättningen.. Så vad är det egentligen i Bamses barnshampo??

  • Aqua är detsamma som vatten. Okej med andra ord..

  • Sodium Laureth Sulfate är ett mycket starkt uttorkande och hudirriterande ämne  som finns i  schampo/tvålar/dushtvål mm. När denna typ av SLS/SLES famställs så använder man en giftig Ethylen oxide från den petrokemiska industrin. Den kan reagera kemiska med andra ämnen och bilda nitrosaminer som kan orsaka allergier, hormonstörningar, cancer och hämma hjärnans utveckling. Inte okej!

  • Sodium Chloride  är detsamma som koksalt. Okej.

  • Capryl/Capramidopropyl Betaine är en rengörande och mjukgörande ingrediens. Kan vara hudirriterande. Tveksam...

  • Glycerin / Glycerol har en fuktbevarande egenskap. Förmodligen framställt från råolja/mineralolja i detta fallet. Inte okej...

  • Coco-Glucoside är en milt rengörande ingrediens. Syntetiskt framställd från kokos. Okej..

  • Glyceryl Oleate kommer förmodligen här från ett hårt processat fett som behandlas med ethylenoxid som är en giftig petrokemikalie blandat med glycerin. Verkar som mjukgörare på huden. Kan vara hudirriterande. Ej okej...

  • Sodium Benzoate är ett milt konserveringsmedel. Godkänt av Ecocert. Okej..

  • Behenamidopropyl Dimethylamine är tillsatt för att ge balsameffekt i håret. Okej..

  • Lactic Acid är mölksyra som här används som ph-reglerare. Kan här vara framställt kemiskt med besprutade grödor. Tveksam..

  • Perfume kan innehålla upp emot 300 olika komponenter som förmodligen kommer från den petrokemiska industrin. Parfymallergi är en av de vanligaste kontaktallergierna som finns. Inte okej.


Undvik att köpa shampon som det här! Här kommer två superbra tips på godkända shampon till barn som ni hittar i Ecodeas webshop!








Önskar er en fantastiskt fin vårdag! Jag längtar ut.. För här är det strålande sol :-)
Kram / Linda

2 kommentarer:

  1. Halloj!
    Oj, jag som använder Bamseschampo till Theo. Det kanske är därför det där som ser ut som skorv aldrig försvinner. Jag måste nog gå in på webshopen nu och beställa något annat istället!!
    Kramar Jossan.

    SvaraRadera
  2. Jossan.. Ja, du.. Det kan det säkert vara. Bra att du inser att du bör byta.. Kram /Linda

    SvaraRadera