torsdag 8 mars 2012

Nya studier om nappflaskor..

Ny studie visar att nappflaskor av plast läcker kemikalier till mjölken/vällingen...

2011 infördes det ett förbud mot ämnet BisfenolA inom EU. Ett ämne som kan kan ha hormonstörande egenskaper. I och med det så kom det nya nappflaskor på marknaden utan BisfenolA. Nu har man gjort studier som påvisar att ämnen som bensenderivat (i 17 % av PP-flaskorna) går över i mjölken som finns i de nya nappflaskorna. Bensenderivat kan vara cancerframkallande och är ett ämne som man annars hittar i bensin.

Naturskyddsföreningen rekomenderar nappflaskor i glas eller rostfritt stål. Här kan du läsa mer..

Hemma hos oss har det funnits lite av varje. Min store pojk är sju år nu och när han var liten var jag inte ett dugg insatt. Så han har förmodligen haft flaskor med massor av skit i. När min lille pojk föddes blev jag lite mer påläst efter ett tag. Först fick han ärva flaskor från sin bror men sedan köpte jag faktiskt glasflaskor till honom..

Hur gör ni? Eller hur har ni gjort?
Kram / Linda 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar