torsdag 15 mars 2012

Nypon - ett fantastiskt bär!

Har precis fyllt på lagret med nyponpulver.. ! Jag kom då på att en god vän tipsade om en artikel som jag missat att blogga om..

Bild lånad från Expressen

Nypon kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes. Det visar en ny svensk studie. 
Nypondrycken minskade det onda kolesterolet och sänkte blodtrycket, säger Cecilia Holm, professor i molekylär cellbiologi
Ja, så här står det i början av artikeln i Expressen. Det här kan kanske resultera i att vi kommer att få se fler svenskar i nyponbuskarna i år.. Eller vad tror ni?

Visste ni att nypon innehåller 60 ggr mer c-vitamin än citrusfrukter? Nypon innehåller dessutom massor av andra ämnen såsom Kalium, Kalcium, Magnesium, Karotenoider, omega fettsyror och en hel hög med ämnen till.. Ett superbär!

Nyponpulver hittar ni i Ecodeas webshop
Kram på er! / Linda

6 kommentarer:

  1. Jag skrev nyligen ett inlägg om hur jag blivit jätteförtjust i att göra nyponsoppa på nyponpulver! Jättemumsigt! :-)
    Det är väl bättre att inte koka det, men tycker fortfarande det känns lite ruggigt och gillar att dricka något varmt...
    Jag fick en fråga om man koka nyponsoppa på allt nyponpulver eller är det olika? vet du?

    SvaraRadera
  2. Har nyponpulver hemma som jag glömt bort. Skulle behöva tips på vad man kan hitta på för kul med det.

    SvaraRadera
  3. Älskar nyponpulver. När jag varit sjuk har jag gjort egen nyponsoppa på nyponpulver. Så mycket godare och nyttigare än den man kan köpa i affären!

    SvaraRadera
  4. Malin.. Ja, det bästa är att äta det som det är.. Jag vet att man kan göra nyponsoppa på det pulver som jag säljer. Vet inte vad du menar med "allt nyponpulver" ?

    Milla.. Mitt bästa tips är att blanda det i en smoothie. 1 matsked nyponpulver med en banan, 2 dl havremjölk och 1 dl frysta blåbär. Supergott!

    Ekojante.. Håller med dig! Mumsigt!

    SvaraRadera
  5. Hur lagar man godast nyponsoppa på nyponpulver? Någon som har något bra recept?

    SvaraRadera
  6. Mikaela.

    6dl kallt vatten
    3-4 msk nyponskalmjöl (finns på hälsokosten!)
    4-6 msk råsocker eller lite honung, kokossocker, eller stevia osv
    1 msk potatismjöl
    En skvätt citron
    vill man kan man även krydda med lite kanel

    1.Blanda ner nyponmjölet i det kalla vattnet. Blanda i sockret också.
    2.Låt soppan koka upp. Låt puttra i 5 minuter
    3.Red av med potatismjölet. Smaka av. Det kan behövas mer socker.
    4. Krydda med citron och kanel.

    SvaraRadera